#24: En julklapp

Dags för ett julcitat!


The Book-Lovers’ Anthology stepped out of its wrappings, all gold-embossed leather and gold-tipped pages, easily the most beautiful book I own including the Newman first edition. It looks too new and pristine ever to have been read by anyone else, but it has been: it keeps falling open at the most delightful places as the ghost of its former owner points me to things I’ve never read before. Like Tristram Shandy’s description of his father’s remarkable library which ‘contained every book and treatise which had ever been wrote upon the subject of great noses.’ (Frank! Go find me Tristram Shandy!)

I do think it’s a very uneven exchange of Christmas presents. You’ll eat yours up in a week and have nothing left to show for it by New Year’s Day. I’ll have mine till the day I die – and die happy in the knowledge that I’m leaving it behind for someone else to love. I shall sprinkle pale pencil marks through it pointing out the best passages to some book-lover yet unborn.

Thank you all. Happy New Year.



Detta inlägg publicerades i Citatquiz. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till #24: En julklapp

  1. Helga skriver:

    Å jag tror jag vet! Och jag är ganska säker på att annannan vet. Bokälskare och adress är mina ledtrådar.

    Har ni sett Svenskans citattävling förresten? Finns på nätet. Jag har klarat två men grubblar mig fördärvad över resten.

    Gilla

  2. annannan skriver:

    En av mina älsklingsböcker! Kan man annat än älska den? Jag har lärt mig mycket om böcker genom den. Vad Vulgata är, till exempel!

    Gilla

  3. Helga skriver:

    Måste nog läsa om den. Samt googla på Vulgata.

    Jag klarade VM och JHK, faktiskt innan jag såg initialerna. Får fundera mer på de övriga, kanske fråga mamma. Min pappas nekrolog fanns förresten i samma tidning…

    Gilla

  4. Margareta skriver:

    Och jag kunde dessutom SL (p g a stilen och ämnet), FK (postumt verk jag faktiskt har läst), och MD (kände igen personens namn från en film). Möjligen också EJ, som bodde i Paris en tid. Men vilka är DA, JS, CNA och KT?

    Å, så det var din far.

    Gilla

  5. Helga skriver:

    Ja, SL såklart, fattar ju jag också när jag tänker till. MD via en googling.

    CNA kan jag faktiskt, en ung ganska omtalad författare.

    Gilla

  6. Helga skriver:

    Ja! Knäckte nu DA. Ledtråden är 42.

    Gilla

  7. Margareta skriver:

    DA, ja naturligtvis!
    För övrigt står det still.

    Gilla

  8. Margareta skriver:

    Och nu kom jag på JS! Berömd bok från 1700-talet, andra resan.

    Gilla

  9. Helga skriver:

    Aha! Tror jag vet EJ också. Nobelpristagare va?

    Gilla

  10. Helga skriver:

    Har nu bara första citatet kvar, KT. Googlar på ortsnamnet men blir inte ett dugg klokare.

    Gilla

Lämna en kommentar